|
mgr Krystyna
Możdżeń mgr Zbigniew
Możdżeń Wspólna
Przeszłość – Wspólna Droga –
Wspólna Przyszłość I.
Wstęp Kupiecki Szlak
Via Regia, którym ludzie z towarami,
kulturą, religią i obyczajami przemierzali w karawanach kupieckich
tysiące
kilometrów dzielących Europę i Azję, stanowił źródło wiedzy o świecie,
pożywkę
twórczego rozwoju, lekarstwo na zabójczą chorobę zaściankowości. Ten niezwykły trakt był i
jest symbolem
integracji, jedności Regionów Europejskich, symbolem jedności Europy.
Oś
komunikacyjna, średniowieczny
Kupiecki Szlak Via Regia - to nić tworząca
nowoczesną Europę. Jej przebieg ugruntowała
wielowiekowa historia. Przez
stulecia łączyła ważne ośrodki handlowe Regionów Europejskich
Hiszpanii,
Francji, Włoch, Niemiec, Polski, Ukrainy. Już od ponad 2000 lat
jest „magistralą europejską" o decydującym
znaczeniu gospodarczym, kulturalnym, politycznym oraz
militarnym.
Tętniąca życiem
droga stanowi równocześnie
wymowny trafiający
do wszystkich
symbol. II.
Geneza powstania Via Regia Na
przestrzeni
wieków
nie istniał jeden przebieg trasy Kupieckiego Szlaku Via Regia.
Każdy z panujących usiłował prowadzić
tę drogę przez swoje terytorium, ponieważ dochody płynące z prawa
składu,
podatków celnych były znaczące.
Tylko
niektóre punkty stałe podyktowane warunkami przyrodniczymi takimi jak:
przejścia przez rzeki, przełęcze,
łańcuchy górskie pozostały przez długie wieki bez zmian. Tak więc
kształtujący
się różnie przebieg traktu stanowi
odbicie zmieniających się stosunków politycznych. Ponadto zmiany
gospodarcze wpłynęły
na
wygląd oraz kierunki drogi Via Regia. Nie
była ona jak
inne drogi pierwotnie
zaplanowana ani
sztucznie zbudowana, lecz powstała dlatego,
że „ludzie wybrali się w drogę". W
pisemnych źródłach przekazu pojawia się pod różnymi nazwami.
Najstarsza jednoznaczna łacińska wzmianka
pochodzi dopiero z roku 1252, choć ma
swe źródło w dokumencie margrabiego Heinricha (ok. 1215/16 - 1288)
wystawionym
dla biskupstwa MeiGen
gdzie figuruje jako
„Strata Regia" („droga królewska"). Dotyczy to odcinka
biegnącego
między Frankfurtem nad Menem a Wrocławiem.
W
hiszpańskiej Galicji okupowanej przez Rzymian
funkcjonowały drogi zaopatrzeniowe miedzy Paryżem
a południową Francją używane później przez Franków. Dowódcy rzymscy
Drusus i
Germanicus wyruszyli ze swego obozu w Monguncji (Mainz)
w kierunku Łaby, by na niej utworzyć wschodnią granicę
Cesarstwa Rzymskiego. Później z drogi tej korzystali także kupcy
rzymscy. Od czasów
głębokiej starożytności jedna z głównych sił
dynamizujących gospodarkę w
cywilizacji
europejskiej związana była ze szlakiem wschód – zachód. Pod
koniec
Cesarstwa Rzymskiego rozwój pierwszego traktu z
zachodu na wschód Europy
wiązał się
Historia
starej Drogi Królewskiej jako traktu wojskowego rozpoczyna się (według
pisemnych źródeł) wyprawą Franków,
natomiast kończy się wyprawą wojenną
Francuzów. Po raz ostatni droga ta zyskała znaczenie na skalę europejską dzięki wojskom
Napoleona, które
skorzystały z niej w wyprawach na Rosję i do Hiszpanii, jak również
podczas
odwrotu. Między tymi wydarzeniami upłynęło 1500 lat historii Europy
związanej
z Via Regia. Duże
znaczenie w dziejach Europy
odegrały wyprawy wojenne Karola Młota przez Tours i Poitiers (732)
przeciw
Arabom, którzy
zajęli Hiszpanię, oraz polska bitwa przeciwko
Mongołom pod Legnicą
(1241). Wydarzenia te związane z
drogą Via Regia wstrzymały panowanie nieeuropejskich narodów nad młodą Europą. Jak podaje
Kronika wielkopolska :
„W
roku zaś 1241 chan Tatarów Batu, wraz ze
swymi wojskami Tatarów, ludu
srogiego i niezliczonego, przeszedłszy przez Ruś
wojska skierował przeciw Polsce. Henryk syn
Henryka Brodatego, książę Śląska, Krakowa i Wielkopolski potężnie
zabiega im
drogę
Związki
polityczne między państwami europejskimi istniejące już od
średniowiecza pielgrzymki, jako
najważniejszy
sposób średniowiecznego
podróżowania, a także niezliczone wyprawy wojenne
w celu zyskania
władzy i
wpływów politycznych wzmacniały przez stulecia znaczenie Via Regia. Przemiany
zachodzące w gospodarce europejskiej w późnym średniowieczu, a
zwłaszcza
aktywizacja wymiany między Wschodem, a Zachodem, rozwój miast i wzrost
ich
znaczenia, ukształtowanie się ciągów handlowych o znaczeniu europejskim
doprowadziły do powstania centrów w handlu dalekosiężnym. Poważną rolę
odgrywały wtedy miasta jako punkty węzłowe w pośrednictwie towarów.
Szczególne
znaczenie miały miasta rozlokowane w centrum Europy, na przecięciu się
głównych
szlaków handlowych biegnących z zachodu na wschód i z południa na
północ. Bardzo
ważny był
niemiecki, polski
oraz ukraiński odcinek drogi, nie tylko z
powodu wielkiego znaczenia leżących tam miast takich jak: Frankfurt,
Erfurt,
Drezno, Wrocław, Kraków,
Lwów czy Kijów, ale
także z powodu zmieniającej się przez stulecia historii narodów leżących w regionach
położonych wzdłuż trasy. Rozbudowa nowej Via Regia,
znanej dzisiaj we
Francji, Niemczech oraz w Polsce jako autostrada
A4, zaczęła się dopiero pod koniec lat trzydziestych XX wieku. Ogólna sytuacja
gospodarczo - polityczna, upadek
znaczenia miast w XVIII – XIX wieku spowodował osłabienie wymiany
gospodarczej,
a wydarzenia XX wieku w wyniku których powstały dwa rywalizujące bloki
gospodarczo-polityczne uwieńczyły proces dezintegracji Europy. Po
drugiej wojnie
światowej podział
Europy na gospodarczo - polityczne
obozy, rozdzielił także tę sławną drogę, która do tej pory łączyła zachodnią i
wschodnią Europę. Określenie
„Wschód-Zachód" w historii naszego kontynentu nabrało w owych
dziesięcioleciach całkowicie nowego znaczenia. Symbol
Kupieckiego Szlaku
Via Regia jako łącznika krajów europejskich zapadł
prawie kompletnie w zapomnienie. Warto w tym
miejscu przytoczyć
słowa Erharda Buska Prezesa Instytutu Dunajskiego Obszaru i Środkowej
Europy: „Między
rokiem 1945 i 1989 Europa faktycznie nie istniała. Demokratyczna
zachodnia
część była połączona przez Atlantyk z USA i od nich zależna, wschodnia
zaś
część znajdowała się pod wpływem i panowaniem ZSRR. W roku 1989r.
została nam
zwrócona szansa Europy jako jednego kontynentu z całą swoją
różnorodnością,
którą trzeba wykorzystać, i tu zmienia się jakość zjednoczenia Europy.
Europa
ma jeszcze jedną szansę stać się Europą. Ale to przesuwa znaczenie z
ekonomiki
na kulturę, do właściwej istoty kontynentu”. Sytuacja
polityczno – społeczno – gospodarcza Europy w
jakiej znaleźliśmy się Obecnie w
Europie wracamy do historycznej dynamiki
rozwoju cywilizacyjnego, III.
Integracja Europejska W swej
najnowszej historii oś komunikacyjna - Kupiecki
Szlak Via Regia na terytorium
Niemiec,
Polski, Ukrainy pokrywa się z III Paneuropejskim Korytarzem
Transportowym.
Trasę tę wytypowano podczas II Paneuropejskiej Konferencji Ministrów
Transportu
w 1994 roku na Krecie i 1997 roku w Helsinkach, jako jeden z 9
priorytetowych
korytarzy transportowych wiążących kraje Unii Europejskiej z krajami
Europy
Środkowej III
Paneuropejski Korytarz Transportowy ma szansę
wyznaczyć istotną trajektorię zdarzeń gospodarczych, dlatego w
przyszłości
wskaże główny kierunek wiążący Europę Początek tego
korytarza wyznaczają dwa regiony
niemieckie – Brandenburgia Integracja
dotycząca regionów odbywa się na dwóch
płaszczyznach: wewnątrz regionów oraz między nimi. Nadrzędnym celem
integracji
jest podnoszenie standardów egzystencji mieszkańców oraz funkcjonowania
podmiotów gospodarczych, a tym samym stymulowanie konkurencyjności
regionów. Sieci
transeuropejskie są jednym z warunków
tworzenia kontynentalnej przestrzeni społeczno- gospodarczej, na której
mają
odbywać się procesy integracji gospodarczej, społecznej, politycznej. Regiony w
krajach Unii Europejskiej charakteryzują się
różną dynamiką i różnym scenariuszem rozwoju. Jeden z podstawowych
celów Unii
Europejskiej stanowi wyrównanie dysproporcji regionalnych w rozwoju
gospodarczo-społecznym. Przestrzeń europejska, mimo usilnych działań
zapobiegawczych Unii Europejskiej, polaryzuje się coraz wyraźniej.
Najbardziej
dynamiczną i korzystną pozycję zajmują w niej wiodące metropolie, a
także
regiony stymulowane przez
szczególnie
silny napływ kapitału, inwestycji, osób czy nowoczesnych technologii. Chcąc
wyrównać poziom rozwoju
regionalnego, powinniśmy wspierać silne oraz innowacyjne ośrodki
wzrostu, które
stanowić będą „lokomotywę” dla funkcjonowania całych regionów. Należy
patrzeć
na wizję rozwoju Europy przez pryzmat rozwoju jej regionów, miast, a o
ich atrakcyjności w
dużej mierze
decydują innowacyjne przedsiębiorstwa oraz jakość życia, czyli poziom
edukacji
i formy spędzania wolnego czasu. Dodatkowy
czynnik stanowi budowa
dobrej marki regionu oraz zdecentralizowany sposób zarządzania
polegający na
włączaniu do polityki rozwoju nowych aktorów – samorządów, środowisk
biznesowych oraz akademickich. W przeciwnym
razie izolacja,
bezsensowna rywalizacja, wzajemne konkurowanie regionów sąsiedzkich
położonych
wzdłuż Kupieckiego Szlaku Via Regia. osłabi je i zmarginalizuje.
Wówczas
indywidualne działania ośrodków miejskich, czy regionów mogą okazać się
nieskuteczne. Należy zatem
wspólnie wypracować znaczącą pozycję w
układzie przestrzennym Europy. Nasze Regiony muszą mieć bardzo silną
bazę w
mechanizmach współpracy dającą
jednoznaczny efekt synergiczny. Wspólne
wysiłki nad lepszym wykorzystaniem potencjałów terytorialnych całej
Europy
zostaną nagrodzone i uczynią istotny wkład do budowania bardziej
konkurencyjnej, spójnej Europy.
IV.
Globalizacja - szanse i
wyzwania dla integracji europejskiej Proces
jednoczenia Europy jest częścią szerszego
procesu globalizacji tej wielkiej społecznej, kulturalnej rewolucji,
która w
naszych czasach weszła w nową bardzo intensywną fazę.
Europa musi się zjednoczyć, o ile ma liczyć
się w konkurencji na arenie gospodarczej Łączny kapitał
finansowy zarządzany przez podmioty
azjatyckie osiągnął w 2007 roku rekordowy poziom 9,2 biliona dolarów,
przy czym
najszybciej rósł właśnie w Chinach. W tym roku Państwo Środka
prawdopodobnie
prześcignie Stany Zjednoczone pod względem wielkości eksportu, a już za
dwadzieścia lat również w dziedzinie produkcji. Nowoczesne chińskie
imperium ze
stolicą w Pekinie wyrasta właśnie na najpotężniejsze w dziejach świata.
W
ostatnich latach z jednej strony silny konkurent Chiny, a z drugiej
strony
wojna w Iraku, doprowadziły do osłabienie światowej pozycji USA, co
wymaga
podjęcia inicjatywy przez zintegrowaną Europę. Największym wyzwaniem
dla Unii
Europejskiej jest zapewnienie wspólnej polityki zagranicznej i
bezpieczeństwa w
tym energetycznego, bezpieczeństwa systemów finansowych oraz
zapewnienie
warunków dalszego rozwoju. Integracja
europejska to także jedyny sposób, aby
odpowiedzieć na wyzwania światowej globalizacji i bezwzględnej
konkurencji,
umocnić nasze wspólne wartości, naszą narodową, kulturową tożsamość,
języki,
model społeczny. To
jednoczenie
ludów Europy może być traktowane jako misja związana z budowaniem
europejskiej
potęgi gospodarczej, zdolnej do konkurowania z innymi globalnymi
potęgami czy
likwidacją granic dzielących Europę. Globalizacja
rodzi
nie tylko rozległe zmiany społeczno -gospodarcze na całym kontynencie.
Zmusza
także narody Europy do stawienia czoła prawdziwym wyzwaniom
ekonomicznym pochodzącym z
zewnątrz - z Chin, z Indii czy innych
wschodzących rynków azjatyckich. Ogromny wpływ rynków wschodnich na
funkcjonowanie europejskiej gospodarki oraz
reaktywacja korytarza
wariantowego w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku to szansa nie tylko
dla
transportu kolejowego, drogowego, ale również dla rozwoju oraz promocji
idei
integracji regionów Na Kupieckim Szlaku Via Regia. Na kontynencie
azjatyckim
żyje 61 proc. ludności całego globu, a wymiana gospodarcza stanowi 30
proc.
ogółu obrotów handlu światowego. Gdy
zamarły kupieckie
karawany Jedwabnego Szlaku a pustynny piach zasypał ich wędrowne szlaki
Kipling
stwierdził z goryczą, że
„Wschód
jest Wschodem, a Zachód Zachodem i światy te nigdy
się nie zejdą”.
Dzisiaj
warto na nowo wziąć pod uwagę słowa
wypowiedziane przez podróżnika Kiplinga
czy aby na pewno światy te nigdy się nie zejdą, czy nie należy
przygotować się
na takie spotkanie. Dzisiejszy świat
jest bardziej niż kiedykolwiek w
przeszłości skazany na współzależności. Nie można prowadzić
indywidualnej
wyizolowanej polityki handlowej, ekologicznej czy obronnej. Skutki
globalizacji, pojawienie się na arenie międzynarodowej Chin, Indii, a
także
fakt, że żaden kraj europejski nie stanie się w pojedynkę wielkim,
potężnym
mocarstwem - wszystko to prowadzi do wniosku, że narody muszą zawierać
sojusze. V.
Rozwój
konkurencyjnej Unii Europejskiej. Unia Europejska
spogląda z
ufnością na postęp osiągnięty w sferach: gospodarczej, społecznej,
ekologicznej. Wszystkie państwa Członkowskie prowadzą wspólną
gospodarkę, która
stanowi około jedną trzecią światowego Produktu Krajowego Brutto.
Wymiar
terytorialny Unii cechuje właśnie owa siła gospodarcza, jak również
obszar
obejmujący ponad 4 miliony kilometrów kwadratowych oraz populacja
licząca 490
milionów mieszkańców. Mając na celu to
by europejska gospodarka stała się w
pełni konkurencyjną, należy zintensyfikować realizację założeń
przyjętych 11
lipca 2006 r. przez Radę ds. Ekonomicznych i Finansowych (ECOFIN)
rozporządzenia ogólnego i rozporządzenia dotyczącego Funduszu
Spójności.
Zawierają one pakiet pięciu aktów prawnych stanowiących podstawę
wydatkowania
środków strukturalnych Unii Europejskiej w latach 2007-2013 (tj.
rozporządzenia
ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące funduszy strukturalnych Wytyczne
stanowią dokument strategiczny wyznaczający
kierunki realizacji polityki spójności Unii Europejskiej w latach
2007-2013.
Tworzą podstawę dla dokumentów strategicznych i programowych (tj.
Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia oraz wynikających z nich programów
operacyjnych). Strategiczne
Wytyczne Wspólnoty (SWW) zgodnie z
zapisami koncentrują swe działania na trzech nowych Celach powiązanych
z
priorytetami strategii lizbońskiej: Cel
1 – konwergencja (wspieranie wzrostu i tworzenie nowych miejsc pracy w
państwach Cel
2 – regionalna konkurencyjność i zatrudnienie (wspieranie zmian
strukturalnych Cel
3 – europejska współpraca terytorialna (wspieranie terytorialnej
konkurencyjności oraz promowanie harmonijnego i zrównoważonego rozwoju
terytorium Unii – beneficjentami będą wewnętrzne i zewnętrzne regiony
graniczne); Dokument
Agenda Terytorialna nie
posiada charakteru obligatoryjnego, ale stanowi strategiczne i
zorientowane na
działanie ramy dla terytorialnego rozwoju Europy, w tym dla krajowych
polityk
rozwoju przestrzennego. Przyczynić się ma do trwałego wzrostu
gospodarczego
oraz tworzenia miejsc pracy, jak również do społecznie i ekologicznie
zrównoważonego rozwoju poprzez wzmocnienie spójności terytorialnej
Europy.
Celem Agendy jest wzmocnienie globalnej konkurencyjności, zrównoważenie
wszystkich regionów Europy poprzez zidentyfikowanie i zmobilizowanie
ich
terytorialnych potencjałów. 1.
Wzmacnianie
rozwoju policentrycznego oraz innowacji
poprzez tworzenie sieci współpracy regionów miejskich i miast. 2.
Nowe formy
partnerstwa i zarządzania terytorialnego
pomiędzy obszarami wiejskimi 3.
Wspieranie
regionalnych klastrów (gron)
konkurencyjności i innowacyjności 4.
Wzmacnianie i
rozbudowa sieci transeuropejskich. 5.
Wspieranie
transeuropejskiego zarządzania ryzykiem z
uwzględnieniem efektów zmian klimatycznych. 6.
Wzmacnianie
struktur ekologicznych i zasobów
kulturowych jako wartości dodanej dla rozwoju.
Agenda
Terytorialna Unii Europejskiej ”Jako
ministrowie odpowiedzialni za zagospodarowanie przestrzenne Z
pomocą Agendy Terytorialnej pragniemy wspierać policentryczny rozwój
terytorialny Unii Europejskiej w celu lepszego wykorzystania dostępnych
zasobów
Przyszłe
zadanie, jakim jest „Spójność Terytorialna”, rozumiemy jako
stały, oparty na współpracy proces angażujący różnych uczestników i
interesariuszy rozwoju terytorialnego na szczeblu politycznym,
administracyjnym
i technicznym. Współpracę tę determinują uwarunkowania historyczne,
kulturowe,
a także instytucjonalne w każdym z Państw Członkowskich. Polityka
spójności UE
winna wychodzić naprzeciw – w sposób bardziej efektywny niż miało to
miejsce
dotychczas – potrzebom i uwarunkowaniom terytorialnym, jak również
swoistym
wyzwaniom geograficznym i możliwościom regionów i miast. Z tego względu
opowiadamy się za koniecznością wzmocnienia roli wymiaru terytorialnego
Osiągnięcie
spójności terytorialnej możliwe jest wyłącznie poprzez
intensywny i stały dialog pomiędzy wszystkimi interesariuszami rozwoju
terytorialnego. Tego rodzaju proces współpracy nazywamy zarządzaniem
terytorialnym. Sektor prywatny (a zwłaszcza przedsiębiorstwa działające
w danym
regionie lub miejscowości), środowisko naukowe, sektor publiczny (w
szczególności władze lokalne i regionalne), organizacje pozarządowe, Agenda
Terytorialna przedstawia rezultaty naszej współpracy. Podczas
naszego nieformalnego spotkania na szczeblu ministerialnym, które
odbyło się w
Rotterdamie (2004), uzgodniliśmy założenia polityki rozwoju
terytorialnego,
umożliwiającej lepszą ocenę perspektyw Unii Europejskiej. A w
Luksemburgu
(2005) przyjęliśmy priorytety rozwoju terytorialnego, które mają służyć
jako
podstawa naszych wspólnych działań w przyszłości, oraz raport ekspertów
“Stan terytorialny
i perspektywy Unii Europejskiej”, który stanowi podstawę Agendy
Terytorialnej.
Proces przygotowywania przez nas Agendy Terytorialnej wspierany jest
prowadzonym od lata 2006 r. na ogólnoeuropejską skalę dialogiem
pomiędzy
interesariuszami. W myśl art. 2, 6, 16 i 158 Traktatu WE, spójność
terytorialna
uznawana jest za trzeci wymiar Polityki Spójności. Była ona również
tematem,
między innymi, trzeciego KARTA
LIPSKA na temat
Zrównoważonych Miast Europejskich Ministrowie
oświadczają: „My,
ministrowie odpowiedzialni za rozwój miast w państwach członkowskich
Unii Europejskiej, uważamy miasta europejskie każdej wielkości, które
ewoluowały z biegiem historii, za wartościowe i niezastąpione dobra
gospodarcze, społeczne i kulturowe. Mając na celu ochronę, wzmocnienie
i dalszy
rozwój naszych miast, silnie wspieramy Strategię Zrównoważonego Rozwoju
Unii
Europejskiej, opierając się na Programie Działań z Lille (Lille Action
Programme), Prawie Miejskim (Urban Acquis) i Porozumieniu z Bristolu
(Bristol
Accord). W tym celu wszystkie wymiary zrównoważonego rozwoju – to jest
dobrobyt
gospodarczy, równowaga społeczna, aspekty ekologiczne, wymagania
kulturalne i
zdrowotne, skuteczność instytucji w państwach członkowskich – muszą
zostać
jednocześnie i na równych prawach rozważone. Nasze miasta posiadają
unikalne
wartości kulturowe i architektoniczne, silną inkluzję społeczną i
wyjątkowe
możliwości do rozwoju gospodarczego. Są one centrami wiedzy, źródłami
wzrostu i
innowacji. Jednocześnie w naszych miastach istnieją problemy
demograficzne,
nierówność i wykluczenie społeczne określonych grup ludności,
zapotrzebowanie
na korzystne cenowo i odpowiednie mieszkania oraz problemy środowiska.
Na
dłuższą metę miasta nie będą mogły pełnić swojej funkcji lokomotyw
postępu
społecznego i wzrostu gospodarczego zgodnie z zaleceniami Strategii
Lizbońskiej, jeśli nie uda nam się utrzymać równowagi społecznej w
ramach i
pomiędzy miastami, chroniąc ich kulturową różnorodność oraz wyznaczając
wysoką
jakość w dziedzinie projektowania, architektury VI.
Kultura i dziedzictwo jako czwarty obszar istnienia Unii Europejskiej Istnienie
i
działalność Unii Europejskiej opiera się na trzech obszarach :
gospodarki,
polityki wewnętrznej, polityki bezpieczeństwa i obrony. Widać wyraźnie
konieczność
powstania czwartego obszaru, mającego za zadanie upowszechnianie
wartości
kulturalnych oraz nauki. Nauka ma zagwarantować Europie niezbędne
warunki do
konkurowania Ważne miejsce w
procesie integracji, ale także w jej
rozwoju zajmuje kultura potwierdza to zapis
w Agendzie 2000: „Kultura jest
jednym z najważniejszych fundamentów rozszerzenia i rozwoju wspólnot
europejskich oraz ważnym instrumentem służącym sprostaniu największych
wyzwań
jakie niesie dla Europy XXI wiek”. Kultura
i edukacja
stają się kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie
informacyjnym. Kultura, ponieważ jak nigdy przedtem staje się towarem
na rynku
i warunkiem sukcesów gospodarczych. Odgrywa też szczególną rolę w
zachowaniu tożsamości
narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się
czynnikiem
warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Europejska
integracja intelektualna to także jedyna droga, aby odpowiedzieć na
wyzwania
jakie wynikają z cywilizacyjnej uniformizacji w skali całego świata i
swoistej
globalizacji w dziedzinie kultury masowej. To jedyna droga prowadząca
do
umocnienia jednoczących nas wspólnych wartości decydujących o naszej
europejskiej tożsamości Ta
misja wynika nie tylko z
potrzeby
skłonienia Europejczyków do wspólnego działania na fundamencie
uniwersalnych
wartości kultury europejskiej. Na fundamencie tym można budować świat
godny człowieka,
świat w którym harmonijnie połączone są osobiste wolności i prawa z
obowiązkami
obywatelskimi i poczuciem odpowiedzialności za los społeczności
lokalnej,
regionalnej, narodowej, a wreszcie europejskiej. Przyszłość
Europy zależy nie tylko od władz
państwowych ale także od wszystkich Obywateli od naszej troski o
drugiego
człowieka, od zdolności wzajemnego zrozumienia Możemy starać
się zhumanizować wspólną przestrzeń
budując z tej ekonomicznej Nadanie
zjednoczonej Europie właściwego kształtu to
ogromne przedsięwzięcie, które byłoby niemożliwe bez kapitału
założycielskiego.
Tym kapitałem jest wspólna świadomość kulturowa, wiążąca teraźniejszość
i
przeszłość w imię przyszłości i w odniesieniu do niej. Człowiek, naród
bez
przyszłości tonie, zatraca moralność. Dlatego tak ważnym elementem Należy w pełni
docenić znaczenie spoiwa jakim jest
państwo narodowe, ale integracja to jedyny sposób na przełamanie
tragicznych
doświadczeń ostatniego wieku. Wiele narodów może żyć razem na
stosunkowo
niewielkim kontynencie, często w bezpośrednim sąsiedztwie tylko wtedy,
jeśli
każdy przyjmie pewne wspólne reguły. Nigdy wcześniej nie było lepszego
czasu na
optymizm w Europie. Obecna Europa
ma
nowe pokolenie przywódców, kształtuje się nowy konsensus. W świecie po
Auschwitz i Kołymie człowiek człowiekowi nie może być wrogiem. Wielkie
tragedie, których byliśmy świadkami, zobowiązują nas do pamięci oraz do
wytężonej pracy na rzecz wzajemnego zrozumienia i pojednania. W dzisiejszej
Europie jako ludzie różnych wyznań,
kultur potrzebujemy siebie nawzajem, a tak słabo się znamy. Kultury
niektórych
narodów czy krajów są prawie zupełnie nieznane w innych, a te bardziej
znane
bywają rozumiane w sposób opaczny wedle nieprawdziwych schematów.
Żydzi,
chrześcijanie, muzułmanie mało wiedzą o sobie nawzajem. Aby szanować
drugiego
człowieka, musimy przezwyciężać stereotypy trzeba przede wszystkim
poznać po
to, by zrozumieć
drugiego tak, jak on
sam siebie rozumie. Nasz kontynent charakteryzuje napięcie, niekiedy
konflikt
między chrześcijańską a laicką wizją człowieka. Dialog między tymi
dwiema
koncepcjami jest możliwy, nawet wtedy jeśli nie jest możliwe pełne
porozumienie. Europa ma szansę
wypracować na nowo wizję swej
przyszłości. Po 60 latach, stała się ona największym sojuszem
politycznym,
największym rynkiem na świecie, której obywatele cieszą się demokracją,
pokojem, wolnością i dobrobytem. Warunkiem europejskiego sukcesu jest
dostosowanie priorytetów, obszarów zainteresowań do wyzwań przed jakimi
stają
narody europejskie. Istotne jest zademonstrowanie znaczenia Europy w
XXI wieku
oraz znalezienie najpierw politycznych odpowiedzi na te wyzwania, a
potem
realizowanie ich poprzez zmiany instytucjonalne. Europa jest dzisiaj w
okresie
podejmowania strategicznych decyzji. Dni dzielą nas od jednoznacznych rozstrzygnięć dotyczących
nowego kształtu
instytucjonalnego. My Europejczycy w chwili gdy nasze państwa stoją
przed
niebywałą szansą zjednoczenia podejmujemy propagowanie naszej
komunikacji
kulturowej i dzielenie się wspólnymi wartościami. Przypomnijmy
Arystotelesa i nauki jakich filozof
udzielał swemu wychowankowi Aleksandrowi Macedońskiemu : „Szanuj
obywateli jak przyjaciół, inaczej będą tobą gardzić”.
Wspólnotę demokratyczną buduje się na przekonaniu, że każdego obywatela
należy
uszanować bez względu na jego narodowość, wyznania religijne czy
przekonania. Mówił więc
Arystoteles do Aleksandra
Macedońskiego: "Pragnąłbym, byś poszedł za radą Hezjoda, który
wypowiedział:
czynić dobrze jest zawsze lepiej niż czynić źle. Ty na pewno zwyciężysz
zło
dobrem, nie uciekając się do zła, i jest to szlachetniejsze z tych
dwóch
zwycięstw, albowiem zwyciężanie złem jest surowością, a zwyciężanie
dobrem jest
cnotą". Idea „nowego
przymierza wiary i rozumu”, tak droga
sercu Jana Pawła II, wydaje się być także „leitmotivem” posługi
papieskiej
Benedykta XVI – jest bardzo ważna i realna. Wszyscy jesteśmy communio
viatorum,
braterstwem pielgrzymów i dlatego czujemy potrzebę iść naprzód.
Tradycji nie
należy pojmować jako rzeczy przeszłej, lecz jako rzecz żywą VII.
Granice integracji
europejskiej. Drzwi do Unii
Europejskiej jeżeli istotnie ma być ona
europejska, powinny pozostać otwarte. Mimo całej potęgi cywilizacyjnej,
gospodarczej, politycznej Unii Europejskiej dla naszej przyszłości
ważne jest
jaka będzie Ukraina i Rosja. Zrozumiałym jest jak wielkie znaczenie ma
przyjazna, stabilna, demokratyczna Ukraina a także Rosja bez ciągot
imperialnych. Istotne jest aby
uwrażliwić, uświadamiając
Europejczykom jak ważna jest Ukraina – największy po Rosji kraj europejski. Tak więc
na nas wędrowcach z
Drogi Królewskiej (Kupieckiego
Szlaku Via Regia) spoczywa obowiązek wsparcia w wypracowaniu Potrzebne jest
zademonstrowanie jedności,
pomysłowości, determinacji, a także szerokiego spojrzenia nie tylko we
własnym
interesie. Do tego zobowiązuje nas wspólna historia drogi Via Regia.
Droga
powinna być otwarta dla wszystkich w imię podstawowych wartości
europejskich,
humanistycznych związanych z człowiekiem, w imię solidarności. VIII.
Powstanie ram organizacyjnych
sieci. Historia ma być
dla nas źródłem mądrości życia, winna
nas przestrzegać i inspirować. Podróżowanie Kupieckim Szlakiem Via Regia to nie tylko zwiedzanie
ale i swoista wyprawa
w przeszłość, pełna refleksji wędrówka. Zapoznanie się z bogactwem
dziedzictwa
Via Regia pozwoli uczestnikowi pogłębić wiedzę o europejskich
korzeniach i da
inspirację do tworzenia teraźniejszości i przyszłości. Zgodność w
polityce prowadzonej przez Unię Europejską
jak również przez poszczególne Państwa w podejściu do współpracy
regionów i ich
rozwoju, oraz podejście do globalnej współpracy przez oddziaływanie na
rynek
Euroazjatycki, dają dużą szansę na realizację przedsięwzięć mających na
celu
integrację, rozwój, promocję miejsc poprzez nawiązanie do tradycji
Kupieckiego
Szlaku Via Regia.
Człowiek bez
historii jest martwy, świadomi tej prawdy
już przed 15- tu laty dążyliśmy z żoną Krystyną do odkrycia i
„odkurzenia”
przeszłości Kupieckiego Szlaku Via Regia – jako symbolu jedności
Regionów
Europejskich. Zaproponowaliśmy by po
300-letniej przerwie ożywić go jako
pas o podwyższonej aktywności społeczno - gospodarczej, służący
wykreowaniu
europejskich, krajowych, regionalnych biegunów wzrostu, funkcjonujący
jako
atrakcja turystyczna tak, by na powrót stał się życiodajną arterią dla
leżących
na tej trasie miast i miasteczek. Dlatego podjęliśmy działania mające
na celu
stworzenie ram organizacyjno – prawnych na polskim odcinku drogi, które
zakończyły się sukcesem doprowadzającym do założenia stowarzyszenia
jednostek
samorządu terytorialnego (tj.: gmin, miast, powiatów i województw). I
Walne
Zgromadzenie Stowarzyszenia Na Kupieckim Szlaku odbyło się w dniu 17
czerwca
2005 r. we Wrocławiu. Członkami
założycielami są: Bolesławiec, Legnica, Wrocław, Opole, Tarnów, Dębica,
Krosno,
Przeworsk, Jarosław, Przemyśl oraz Powiat Jarosławski. Powstanie
Stowarzyszenia ma
na celu skoordynowanie
oraz wzajemne wsparcie działań promocyjnych, rozwojowych,
inwestycyjnych w
zakresie kultury, nauki, turystyki, gospodarki, gmin i regionów
położonych
wzdłuż historycznego szlaku handlowego wiodącego z Niemiec nad Morze
Czarne.
Inicjatywa zmierza do wykazania strategicznego znaczenia trasy A-4,
oraz
podkreślenia atrakcyjności terenów położonych wzdłuż jej biegu.
Współpraca
opierać się będzie na bazie tradycji historycznej głównego szlaku
handlowego
Europy. Rozwój trasy A-4 jako realnej alternatywy do pozostałych
europejskich
połączeń komunikacyjnych ma być podstawą rozwoju gospodarczego i
społecznego
całego obszaru wzdłuż tej
drogi. Podkreślenie,
umacnianie poczucia europejskiej
jedności, uniwersalności Podstawowym
przesłaniem projektu jest marka: Kupiecki
Szlak Via Regia jako nowe narzędzie promocji, współpracy
międzynarodowej,
integracji miast i regionów Myśl
przewodnia Projektu: WSPÓLNA
PRZESZŁOŚĆ – WSPÓLNA DROGA – WSPÓLNA
PRZYSZŁOŚĆ Temat
podstawowy Celem
projektu jest: -
Wzmocnienie
poczucia europejskiej jedności
uczestniczących regionów -
Wykreowanie
znaczenia szlaku komunikacyjnego (A-4)
jako alternatywy dla pozostałych połączeń europejskich – jako pasa o
podwyższonej aktywności społeczno-gospodarczej. -
Identyfikacja
potrzeb, zamierzeń inwestycyjnych -
wykreowanie europejskich, krajowych i regionalnych biegunów wzrostu. -
Rozwój
komunikacji oraz budowa informacyjnej bazy
danych dla rozwoju współpracy pomiędzy regionami, miastami. -
Tworzenie
szeroko rozumianej platformy wymiany
„Dobrych Praktyk” i rozpoznania rynku. -
Odrodzenie i
reaktywowanie historycznego szlaku handlowego
biegnącego z zachodu na
wschód, który w
latach swojej świetności przysparzał wielkich dochodów wędrującym
kupcom i
rodom mieszczańskim wielu miast. Organizatorzy Komitet
Organizacyjny w skład którego wchodzą
przedstawiciele: samorządów miast, regionów uczestniczących,
stowarzyszeń
jednostek samorządu terytorialnego, kulturalnych, naukowych,
gospodarczych,
placówek oświaty, kultury, sportu, lokalnych organizacji turystycznych
i inni. Budżet
imprezy a)
budżet lokalny:
samorząd miejski, powiatowy, sponsorzy
strategiczni, media, podmioty gospodarcze i inni, b)
budżet
regionalny: urząd marszałkowski, sponsorzy
strategiczni, media, podmioty gospodarcze, regionalne organizacje
turystyczne,
agencje gospodarcze, regionalne izby przemysłowo-handlowe i inni, c)
dofinansowanie
ze środków Unii Europejskiej -
współpraca międzyregionalna, z budżetu instytucji centralnych, fundacji
o
zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym i inni. Ramy
organizacyjne a)
Proponowane
miasta, regiony partnerskie leżące wzdłuż
Kupieckiego Szlaku Via Regia. b)
Termin imprezy:
corocznie od maja do października,
każda impreza miejska powinna trwać 3 - 4 dni
w kolejne weekendy. c)
Trasa imprezy
„NA KUPIECKIM SZLAKU” impreza (jarmark)
odbywający się kolejno w każdym z miast partnerskich na szlaku od
Zachodu na
Wschód, coroczna impreza, której program rozpoczynać się będzie raz na
zachodzie szlaku, natomiast w kolejnym roku na wschodzie szlaku. d)
W każdym
mieście uczestniczą wystawcy tylko z miast
partnerskich promując
dorobek wielu środowisk związanych z
danym miastem i regionem. e)
Charakter
wystaw: propozycje gospodarczo – kulturalno
– turystyczne przedstawiane firmom
i
mieszkańcom. f)
W ramach imprezy
planowane są konferencje naukowe,
gospodarcze, panele, seminaria, itp. g)
Podejmowanie
działań integrujących społeczność
lokalną, regionalną, oraz promocja h)
Prace
badawcze
i studyjne w celu opracowania strategii rozwoju gospodarczo- przestrzennego
(opracowanie strategii krótko,
średnio i długoterminowych) oraz budowanie bazy tzw. „Dobrych praktyk”
i
monitorowanie ich poprzez badania zarówno IX.
Szansa rozwoju Kupieckiego
Szlaku Via Regia. Dzisiaj jedną z
szans rozwoju dla naszych miast i
regionów jest niewątpliwie usytuowanie w paśmie uznanym przez Unię
Europejską
za priorytetowy dla rozwoju gospodarczego Europy.
Infrastruktura, mająca
powstać w ciągu siedmiu lat w ramach
perspektywy budżetowej 2007-2013 powinna być trampoliną, od której
polskie
regiony Kupieckiego Szlaku Via Regia powinny
się „odbić”, do szybkiego rozwoju w globalnej
gospodarce.
Inwestowanie w
drogi, lotniska, kolej,
będące częścią transeuropejskich sieci transportowych mają nie tylko
zaktywizować te regiony, ale także włączyć do europejskiego systemu
transportowego poprzez między innymi: autostradę A4, obwodnice,
lotniska
(Wrocław, Katowice, Kraków, Rzeszów), modernizację szlaku E30, zakup
taboru
itd. Nasze regiony
mają dużą szansę
na zajęcie dobrej pozycji w coraz ostrzejszej rywalizacji o pozyskanie
turystów. Wystarczy wykorzystać korzystne położenie w środku
kontynentu,
znaczny potencjał kulturowy, dobrze zachowane środowisko naturalne.
Włączenie w
struktury rynku wewnętrznego Unii Europejskiej czyni z naszych terenów
atrakcyjne miejsce do zwiedzania, wypoczynku, zarówno dla turystów
krajowych
jak Osiągnięcie
znaczącej pozycji konkurencyjnej na współczesnym rynku
turystycznym wymaga stosowania wielopłaszczyznowego spojrzenia. Jego
wynikiem
stanie się tworzenie produktów zespalających różne składowe takie jak:
atrakcje, usługi, infrastruktura, dostępność komunikacyjna, informacja.
Rozwój
turystyki w równym stopniu jest uzależniony od zdolności do
wykorzystania
kulturowych, środowiskowych atutów Europy i regionów, jak też
umiejętności
tworzenia i promowania nowych atrakcji. Powstawanie produktów
wykorzystujących
w sposób zrównoważony specyficzne walory regionów Europy prowadzić
będzie do
umacniania znanych polskich i europejskich
destynacji turystycznych. Kupiecki Szlak
Via Regia mówi nam, że pierwszorzędne
znaczenie ma
gospodarcze, turystyczne i
kulturalne obcowanie z materialnym oraz kulturowym bogactwem drogi, jej
symboliką, historią i dniem dzisiejszym. Odróżnia się od innych tras
turystycznych przede wszystkim tym, że nie jest jedynie produktem
turystycznym,
lecz tętniącym życiem traktem komunikacji europejskiej. Bogactwo
urbanistyczne
jest oznaką znaczenia gospodarczego, które warunkuje kulturalny i
turystyczny
urok tej drogi oraz miejsc wzdłuż niej położonych. Ogromna ilość
zabytków
świadczy o zagospodarowywaniu tej przestrzeni od tysiącleci, bogate w
eksponaty
muzea, teatry, biblioteki są skarbcami naszej kultury. Na każdym kroku
można
odczuć jak blisko są połączone losy naszych narodów i w jaki sposób
wpływały
przez wieki na siebie : raz budująco a raz niszcząco. X.
Podsumowanie. W październiku
2007 roku w
Jarosławiu
odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa
„Wspólna przeszłość,
wspólna droga, wspólna przyszłość – integracja regionów”. Wzięli w niej
udział
przedstawiciele władz i organizacji zagranicznych, m.in. hiszpańskiego
instytutu INORDE z Ourense, Europejskiego Instytutu Turystyki z Niemiec
oraz
Ukrainy. Przewodnim
tematem konferencji był Szlak Via Regia
oraz ogromny potencjał regionów położonych wzdłuż szlaku. Omawiane były
zarówno
aspekty związane z poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego regionów,
uwarunkowaniami historycznymi obszarów położonych na szlakach
handlowych, jak i
ich walorami turystycznymi. Zagraniczni goście podzielili się swoim
doświadczeniem w tworzeniu transgranicznych szlaków turystycznych oraz
przedstawili efekty realizacji tego typu projektów w Hiszpanii i
Portugalii.
Poruszona była kwestia możliwości finansowania transgranicznych
projektów w
latach 2007-2015, Współczesnych
Europejczyków, naszą generację spotkało wielkie szczęście życia w
czasie gdy
spełniają się wielkie marzenia ojców dzisiejszej Unii Europejskiej aby
nasz
kontynent zamieszkiwali ludzie odpowiedzialni, pojednani, odczuwający i
rozumiejący wspólnotę losów wszystkich jego mieszkańców. Bibliografia -
Henryk
Samsonowicz, Andrzej Wyczański, Janusz Tazbir,
Jacek Staszewski, Tomasz Kizwalter, Tomasz Nałęcz, Andrzej Paczkowski,
Andrzej
Chwalba, Warszawa, 2007, Historia Polski. T. 1 – 2. -
Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego, 2007, Agenda
Terytorialna Unii Europejskiej. -
Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego, 2007, Karta
Lipska. -
Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego, 2007, Dokumenty
Strategiczne i Programowe Unii Europejskiej. -
Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego, 2006, Strategia
Rozwoju Kraju. -
Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego, 2006, Narodowa
Strategia Spójności. -
Henryk
Samsonowicz, Poznań, 2006, Życie miasta
średniowiecznego. -
Fernand Braudel,
Warszawa, 2006, Gramatyka
cywilizacji. -
Dziennik
Urzędowy Unii Europejskiej, 2004, Konstytucja
Unii Europejskiej. -
Dziubiński
Andrzej, Wrocław,1998, Na szlakach
Orientu. Handel między Polską -
Krystyna i
Zbigniew Możdżeń, Jarosław,1998, Na
Kupieckim Szlaku Via Regia. -
Krystyna i
Zbigniew Możdżeń, Jarosław,1996, „Europa
–Małopolska - Ruski Szlak”. -
Krystyna i
Zbigniew Możdżeń, Jarosław,1994, Jarosław
– Magiczne Miasto. -
Fernand Braudel,
Warszawa,1992, Kultura materialna,
gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, T 1 – 3. -
Henryk
Samsonowicz, Warszawa, 1973, Przemiany osi drożnych w Polsce
późnego
średniowiecza. -
Jeanin
Pierre, Warszawa, 1967, Kupcy w XVI wieku. -
Artur
Wagner, Lwów, 1929, Handel dawnego Jarosławia. |
37-500 Jarosław, |
Numer KRS: 0000672712 |